onsdag 20 oktober 2010

Kräftsoppa..

..blev det till lunch idag, och guuud så god den är! Kan vara den godaste soppan jag ätit faktiskt. Testade den första gången hemma hos Sandra på sveavägen för några år sen. Det var Lotta som skulle "lura" på mig och Sandra en underbar kräftsoppa a'la Erik Wjikström :) Jag och Sandra kan vara rättså skeptiska gällande nya matupplevelser. Men denna soppa vart en fullträff enligt mig iallafall. När jag sen i våras bestämde mig för att köra en gi-diet dök denna soppa upp igen. Tänke jag skulle köra lite gi-light, dvs minska på kolhydraterna inte ta bort dom helt. Måste iallafall göra nåt åt mina matvanor som skenat iväg alldeles på senaste tiden! Så då passade det utmärkt att äta det här till lunch idag :)




Så här gör ni den här soppan:

riv 4-5 morötter
fräs de rivna morötterna i ca 1 msk smör i några minuter
tillsätt 5 dl grädde (kan bytas mot hälften mjölk)
ha i en rejäl klick kavli kräftost

låt soppan puttra några minuter

tillsätt sedan en burk kräftstjärtar (även lite utav spadet)
klipp över lite dill

Färdigt! Super enkelt, super snabbt och super gott :)


Nova vart inte lika övertygad av soppan och smakade inte ens. Men så är det med de mesta i matväg för henne just nu. Hon äter i stort sett bara yogurth. Kan ju bero på att hon inte mår bra då brukar de ju inte smaka så gott med nånting..

Nu ska jag ta tag i barnens garderober och rensa ur.. Alldeles för mycket utslitna och för små kläder som tar upp plats där!

Inga kommentarer: