onsdag 11 april 2012

5 min metoden

Japp, ger det en chans. För er som inte vet så är det en metod för att lära barn att somna och sova själva i egen säng. Man lägger ner dom skrikande och går in var 5:e minut för att visa att man fortfarande är där men lyfter inte upp och tröstar eller liknande. Det skär i mammahjärtat och är extremt jobbigt att höra lillen så ledsen och förtvivlad MEN jag ska ge det en chans och vet ni vad... Jag började igår kväll då tog det inte ens 20 min, jag gick in 3 ggr och lade ner honom, stoppade i nappen och sa god natt, 4:e gången sov han så sött. Han sov hela natten i sin säng, vaknade halv 6 och drack lite välling och somnade om till halv 7. I vanliga fall sover han oftast ett par timmar i streck i sin säng sen vaknar han och krånglar och vägrar verkligen sova själv efter det så det slutar alltid med att han sover i våran säng.. Mysigt men jobbigt då jag sover som en kratta och Ivar vaknar om nån går ur sängen. Därför har jag valt att testa den här metoden och jag är mycket positivt överraskad än så länge. Nu vid middagsluren lade jag ner honom skrikande, gick på toaletten, kikade in 2 min senare på en sovande liten kille, kan inte tro att det kan gå så lätt men hoppas såklart :)

Annars så växer han så det knakar. Han ålar och kryper om vartannat och reser sig mot ALLT! Han tror att han kan stå/gå själv fast han inte kan det så det gäller att vara med hela tiden annars blir det många vurpor. En lära-gå-vagn ska inhandlas snarast sen tror jag inte det dröjer länge innan han lärt sig att knalla.

Inga kommentarer: