torsdag 17 februari 2011

Inte riktigt redo..

..för dagis.




När jag hämtade Nova på dagis igår så var hon trött och hängig och hade inte alls haft nån bra dag berättade fröken. Hon hade kissat på sig 2 ggr vilket händer nästintill aldrig i vanliga fall. Hon sa även att det sved när hon kissade och att hon hade ont i halsen. Tempen visade 37,9 när vi tog den igår kväll. Så nu sitter vi och väntar på att klockan ska bli 11.15 för då har vi fått tid på vårdcentralen. Inte för jag har några större förväntningar på just vc för herre gud vilket krångel det är där och varje gång jag har varit hos doktorn med ungarna så är det virus som inte går att behandla med medicin. Dom brukar ju inte ens ta några prover. Men idag tänker jag inte gå därifrån förän dom har tagit halsprov på båda barnen!

Men krångel som sagt, när man ska boka en tid till läkaren så får man ju först ringa och boka en telefontid där man får prata med en telefonröst och ange sitt personnummer. Vilket personnummer ska man ange om vi är 3 st i samma familj som behöver träffa en doktor då?? Jag knappade iallafall in Novas och fick en telefontid 8.30. Då ringde en sköterska upp mig och frågade vad det var för fel på Nova osv. När jag berättat klart om henne så sa jag att även Kevin och jag är sjuka och skulle behöva ta halsprov och träffa en läkare. Till svar fick jag, "vi börjar med lilltjejen och ser om hon har nåt. Om det visar sig att hon inte har streptockocker så har nog inte ni heller det!! Och det låter inte alls på¨dig som du skulle ha det, snarare en ihållig förkylning som du får krya på dig ifrån." Ok. Kan man höra vad för sjukdom man har över telefon? och om det då visar sig att Nova har det då ska jag åka hem och boka två nya telefontider imorgon för att jag och Kevin ska få komma och ta prov. För tiden som vi fick till Nova var en jourtid eftersom alla "vanliga" tider var slut. Och visar det sig att Nova inte har det då är det omöjligt att vi andra har nån sjukdom som går att behandla med antibiotika eller??

Jag blir galen på vårdcentralen, varför ska det vara så invecklat? Om jag ringer och säger att vi är 3 st som är sjuka i samma familj, kan man inte få en läkartid till oss alla 3 på en gång då? Sen förtår jag att det finns andra människor som är sjukare och behöver tiderna mer än oss men då kunde hon ju ha bokat in oss imorgon eller nåt..

Det är nästan så jag hoppas att det visar sig att vi bär på nån bakterie så vi kan få penicillin så vi kan bli friska nån gång. Speciellt då jag ska börja jobba på måndag! Kul att börja med att vabba efter 3 månaders sjukskrivning..

Nån som vet hur det fungerar med barnmottagningen på lasarettet? Jag gick jämt dit med Kevin om han var sjuk när han var liten. Dom skrev in oss där första gången vi var där sen var det bara att ringa dit så fick vi en läkartid på en gång. Har varit där nångång med Nova när det varit fullbokat på vc. Men jag undrar om man får hoppa över vc och ringa direkt till barnmottagningen eller vilka "regler" som gäller.

1 kommentar:

Sandra sa...

Helt sjukt ju!!!
Om du ringer till barn så hänvisar dom dig troligtvis till vc. Så har dom iaf gjort med mig när jag ringt om våra problems;)
Men det är väl bara att testa och förklara läget. Du har ju inget att förlora liksom! Krya kram